Zoneterapi

Dine fødder er et kort over din krop!

Zoneterapi er en flere tusinde år gammel østerlandsk tradition. Ifølge den traditionelle kinesiske medicin (TCM) finder vi under og ovenpå fødderne et fuldstændigt kort over vores kroppe. Dvs. at her kan vi finde reflekszoner der fører direkte til eksempelvis organerne, nerverne, musklerne, knoglerne og hjernen.

Disse zoner vekselvirker med hinanden. Ved hjælp af særlige trykteknikker på fodzonerne er det muligt at påvirke kroppen til at genoprette den naturlige balance og dermed optimere den generelle sundhedstilstand.

Ligesom kroppen har blodårer og nervebaner, arbejder vi i den zoneterapeutiske fagforståelse ud fra den teori, at kroppen tillige med består af specifikke energibaner kaldet meridianer.

Zoneterapi vil afsløre din krops ubalancer

Disse baner har hver især har tilknytning til organerne, musklerne mm. Er der ubalance på meridianbanerne vil der ligeledes være en belastning på organerne tilhørende de belastede meridianer. Meridianbanernene er så at sige et sammenhængende energikredsløb. Er der ubalance på blot et kredsløb, så svækkes de øvrige kredsløb også og der opstår energiblokeringer. Dette kan medføre forskellige sygdomme og generende symptomer.

Kroppen vil altid søge at tilpasse sig vilkårene og forsøger at skabe balance. Den er så fin og kompleks at den langt hen ad vejen er i stand til at beskytte de mest vitale væv som eks. lunger, hjerte og milt ved at den deponerer affaldsstoffer i de mindre vigtige områder. Eks i bindevævet mm. Dette er umiddelbart hensigtmæssigt, men kan på sigt være for stor en belastning og medføre sygdom, hvis ikke der bliver taget hånd om det i tide.

Opstår der en ubalance vil kroppen bruge forholdsvis meget energi på det ramte sted. Derved vil der være mindre energi til andre nødvendige processer i kroppen og dette kan let medføre en negativ spiral, hvor det ene symptom medfører gener og skavanker på et eller flere andre områder.

Er der ømhed når der trykkes på fodzonerne betyder det at der er en ubalance i kroppens organer. Det kan mærkes nærmest som “krystaller” eller “myoser” under fødderne. Disse opløses som regel under behandlingen. Efterhånden som krystallerne masseres ud af vævet, genoprettes balancen i kroppen.

Udover zoneterapi, vil jeg ofte også vælge at bruge visse akupressurpunkter og stryge langs meridianernes forløb, for at få bedste mulige resultat af behandlingen.

Zoneterapi kan give dig bedre livskvalitet

Zoneterapi er et fantastisk redskab til at opnå en forbedret livskvalitet. Særligt hvis din livsstil samtidig får et sundhedstjek og du giver dig selv et kærligt boost med de rette opbyggende elementer. Du kan få enkle tips til kost, vitaminer, mineraler, fedtsyrer og homøopatiske midler, som du kan gøre brug af hvis du ønsker det.

Den første behandling…

Ved første behandling tager vi en samtale omkring din situation og jeg spørger ind til hvad du tidligere har haft af små og store skavanker.

Vi taler om kostvaner, livsstil mm. Fokus er fuldt ud på muligheder fremfor begrænsninger.

Ved denne samtale opretter jeg journal. Dette er et redskab til at synliggøre sammenhængen i dine nuværende problematikker og anviser hvilken behandling der er mest hensigtsmæssig for netop dig.

Kan zoneterapi været noget for dig?

Nedenstående symptomer og lidelser kan ofte lindres eller afhjælpes med zoneterapi:

• Kredsløbssygddomme
  • Hormonelle ubalancer
  • Fordøjelsesproblemer
    Allergi – og luftvejslidelser
  • Hovedpine og migræne
  • Gigt
  • Betændelsestilstande, eks. bihule, lunge eller mellemørebetændelse
  • Svækket immunforsvar
  • Menstruationsproblematikker
  • Gener i forbindelse med overgangsalderen
  • Urinvejslidelser