Kranio – sakral terapi

Blid og nænsom behandlingsform

Denne terapiform, med det ikke særligt mundrette navn har en fantastisk effekt på både krop og sind.

Det er en utroligt blid og nænsom behandlingsform som faktisk skal opleves for at forstå hvor effektivt det virker.
Ved hjælp af blide specifikke berøringsteknikker påvirkes centralnervesystemet på en sådan måde at kroppen bliver i stand til at give slip på spændingstilstande og skævheder og kroppen stimuleres via teknikkerne til at genfinde sin egen naturlige balance. Spændinger i leddene imellem knoglerne løsnes, membranerne omkring hjernen og rygmarven afspændes og på denne måde forbedres hjernevæskens og blodets cirkulation i hele kroppen. Herved opnåes en  øget transport af henholdsvis næringsstoffer og affaldstoffer. Immunforsvaret optimeres og det generelle helbred får et boost.

Kranio – sakal terapi har god effekt på hjernefunktionen

Det er afgørende for hjernens funktion at kranio – sakralsystemet fungerer optimalt. Kranio – sakral terapi har god effekt på vores hjernefunktion. Heriblandt indlæringsevne, koncentration, stressfrigørelse, den generelle psykiske balance mm.
Problemer i Kranio-Sakral systemet kan have mange årsager. F.eks. kan de stamme helt tilbage fra fostertilstanden, hvis moderen har været sengeliggende igennem længere tid. Det kan også stamme fra fødslen, komme senere i livet via en ulykke eller et slag i hovedet, ryggen eller på halebenet. Der kan også opstå problemer grundet uhensigtsmæssig kropsholdning.

Dit nervesystem falder til ro

Hjertet og åndedrættet har deres egen rytme, således har også den kranio- sakrale puls sin egen rytme. Den kranio-sakrale puls kan mærkes over hele kroppen. Dine oplevelser, smerter, kropsholdning, kroppens kranio – sakrale puls og spændingstilstande der mærkes undervejs danner grundlag for behandlingen. Mange oplever at deres nervesystem falder så meget til ro at de befinder sig i tilstanden imellem søvn og vågen under behandlingen – hvilket opleves som en tiltrængt og velgørende pause i en travl hverdag med talrige aktiviteter og indtryk.
Nogle oplever at deres krop reagerer på behandlingen ved at der dukker forbigående smerte op som relaterer sig til ubalancen hos den pågældende person. Kroppen kan også under behandlingen i nogle tilfælde foretage bevægelser, som ikke styres bevidst. Eks små tics eller spjæt. Dette skal ses som et positivt tegn og er blot et led i kroppens arbejde med  genskabe balancen. Disse forsvinder hurtigt igen under behandlingen.
Når behandlingen er slut så er hovedet sædvanligvis tømt for tanker og kroppen er genopladet med ny energi.  Efter behandlingen vil kroppen arbejde nogle dage på at regulere sig og finde sin naturlige og optimale balance.

Er kranio – sakral terapi noget for dig?

Hvis du har mærket et eller flere af nedenstående symptomer og lidelser, så kan det være et tegn på sygdom eller det kan”blot” være et tegn fra din krop der signalerer at den befinder sig i en fysiologisk stress – og spændingstilstand, hvor kranio-sakrale terapi muligvis kan hjælpe dig:
  • Ryg, skulder – og nakkesmerter
  • OCD, Asbergers, ADHD
  • Uforklarlige, diffuse smerter
  •  Manglende energi

Bestil tid til Kraniosakral terapi her